Denna höst kommer en ny läroplan att tas i bruk. Lärarna har redan länge varit i full fart med att planera hur vi skall genomföra de ändringar som kommer att ske. Förra veckan åkte elevkårsstyrelsen, tillsammans med fyra lärare, på en fyra dagar lång studieresa till Köpenhamn och Lund för att bekanta oss med fyra olika skolor och hur elevmedverkan syns i dessa skolor. Den nya läroplanen betonar elevmedverkan till en hög grad, så dessa skolbesök gav oss en hel del nya idéer och tankar gällande det.
Som redan nämnt, besökte vi fyra olika skolor, två i Danmark och ytterligare två i Lund. I detta inlägg kommer jag berätta om de två skolor jag besökte och vilka saker jag lade speciellt märke till.
Det första gymnasiet jag besökte var Naerum gymnasium en bit utanför Köpenhamn. Detta gymnasium är byggt för drygt 10 år sedan, vilket syntes tydligt i skolmiljön. Skolmiljön var framförallt inspirerande med sina stora, moderna och ljusa utrymmen. Först fick vi höra en presentation av skolan, om deras verksamhet, deras värderingar etc. Tyvärr var danskan en aning för utmanande för mig, så jag uppfattade inte exakt allting vi fick höra. Det jag trots allt lyckades fånga upp, var att de hade en väldigt klar och tydlig vision hur de skulle jobba för att uppnå resultat. Undervisningen verkade framförallt modern och målmedveten. En väldigt intressant detalj var även att slutproven i Danmark främst är muntliga. Eleverna vi senare talade med beskrev detta som ypperligt utmanande eftersom man verkligen måste kunna sin sak. Efter denna presentation tog två medlemmar av gymnasiets elevkårsstyrelse oss på en rundvandring i deras lokaler. Vi fick än en gång förbryllas av den väldigt fina och inspirerande miljön. Vi åt även lunch tillsammans med deras elevkår och diskuterade för det mesta skillnader mellan den finländska och danska skolan. Vi fick även reda på att eleverna i denna skola var väldigt aktiva gällande olika kommittéer och evenemang. De hade ett dussin olika grupper som till exempel kunde vara ansvariga för att dekorera i skolan eller ordna fester.
I Lund besökte vi Katedralskolan som låg väldigt nära centrum och tågstationen. Denna skola skilde sig väldigt mycket till arkitekturen från Naerum. Katedralskolan är faktiskt en av Nordens äldsta skolor, som man tydligt märkte i den härliga arkaiska miljön. Även i Katedralskolan fick vi först diskutera med skolans ledning, samt med två elever. Även i denna skola verkade eleverna vara väldigt aktiva gällande sin medverkan. Till skillnad från till exempel vår elevkårsstyrelse, blev de först nominerade för positionen och sedan valda genom en röstning. Elevkåren i sig hade några hundra medlemmar, medan styrelsen bestod av ett tjugotal representanter. En sak de bland annat ändrat, var provschemat som främst orsakar stress hos eleverna. De hade även en väldigt aktiv feministgrupp, som bland annat fått igenom sitt förslag om gratis mensskydd på skolan. Mera om detta kan man läsa på Svt nyheter här. Vi hade även en hel del intressanta diskussioner med ledningen i denna skola om både det finländska skolsystemet och det svenska. Efter en händelsefull dag i denna skola med en positiv och mysig stämning, kunde man börja sammanfatta dessa två givande besök.
Vi i EKS och lärarna ordnade tillsammans ett eget seminarium för att diskutera det vi fått ut av våra besök och sammanfatta resans händelser. Vi diskuterade främst vad vi kunde lära från dessa skolor och hur vi kunde ytterligare förbättra elevmedverkan i GGs.
De främsta skillnaderna mellan dessa två skolor jag lade märke till, var elevernas intresse och aktiva deltagande. En skola består av både elever, lärare och annan personal, och för ett fungerande system är det viktigt att alla av oss blir hörda. Därför är det viktigt att vi som elever visar vårt intresse för att förbättra den skola vi går i. Dessa två skolor upplevde jag som utmärkta exempel på detta intresse.
Läs mer om besöken här.