Vardagen i en framåtblickande skola mitt i staden

Eeva

EKS i Danmark del 2

10 jun , 2016, 20.25 eevahemming

 

Som i det tidigare inlägget redan berättades besökte GGs elevkårsstyrelse Köpenhamn och Lund för att lära sig om hur skolsystemet och elevmedverkan fungerade i andra nordiska skolor. Vi besökte totalt fyra skolor, två i Köpenhamn och två i Lund. Jag skall nu berätta om de två andra skolorna EKS besökte under resan.

 

De  första sakerna man märkte då man besökte Rysensteens skola i Köpenham var att byggnaden var gammal och att det på porten fanns ett baner med Danmarks flagga, skolans namn och sedan Turkiets flagga. Då vi senare frågade om detta förklarade man att skolan försökte skaffa sig en vänskola från landet och att representanter från Turkiet skulle komma på besök samma vecka.

 

Elever i Rysensteen delas in i olika klasser och varje klass har en egen vänskola i olika länder. Under det tredje året i skolan åker de olika klasserna på besök till sina vänskolor, och vänskolorna kommer på besök till Rysensteen. Fastän skolans internationalism var en väldigt fin sak var det inte det som jag tyckte var det mest intressanta.

 

Det allra intressantaste tyckte jag var hur stark elevdemokratin förklarades vara. Varje år måste varje klass hitta på problem i skolan som de skulle vilja ha fixade eller något de skulle vilja ändra på. Sedan har eleverna en dag då alla klasser för fram sin idé och eleverna röstar fram den idén/det målet de vill att skolans elevkår skall jobba för det kommande året. Förstås förklarades det att alla idéer inte går igenom, dock tycker jag personligen att detta är en utmärkt idé för att få alla elevers röst hörd.

 

”Här i ProCivitas kramas vi”, är en av de saker som upprepades flera gånger under vårt besök i ProCivitas skolan i Lund. Skolan var bara några år gammal men trots detta verkade samhörigheten i skolan vara väldigt bra. Eleverna hade rektorns telefonnummer och kunde skicka sms till henne då de ville och det var vanligt för eleverna och lärarna att kramas utanför lektionerna.

 

Vi träffade skolans elevkårsstyrelse eller ansvarselever och pratade med dem under hela vårt besök. Eleverna berättade att nästan hela skolan var medlemmar av styrelsen men den fungerade inte på samma vis som vår EKS i GGs. Styrelsen hade olika kommittéer som höll på med olika saker. T.ex. såg en kommitté till att skolan blev dekorerad inför olika helger och festdagar. I ProCivitas var det väldigt populärt att vara med i styrelsen, för att om man inte var det kunde man inte heller vara med i en kommitté.

 

Idén med de olika kommittéerna verkade som ett bra sätt att bidra till elevmedverkan, något som inte alltid fungerar i GGs. Förstås har GGs tag-team, trivselgruppen etc. men de fungerar inte på precis samma sätt som de olika kommittéerna i ProCivitas. Det verkade som om de olika kommittéernas idé var att få skolans gemenskap bättre genom att få eleverna att göra saker tillsammans med varandra och inte att en liten grupp sitter ensam i skolans bibliotek och undrar hur de kan få resten av skolan att vara mera motiverad och inspirerad.

 

Besöken i dessa två skolor var bra och de båda gav nya idéer till hur vi i GGs skulle kunna få oss, elever, att bry oss mera om vår skola och om hur vi skulle kunna göra GGs till en bättre skola.

Kalender

juni 2016
M T O T F L S
« maj   sep »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

Kommenteringen är stängd.