Vardagen i en framåtblickande skola mitt i staden

Okategoriserad

Liebes Tagebuch! (1)

21 okt , 2014, 19.04 antonialindqvist

Sonntag

Vi träffades klockan 6 vid Helsingfors-Vanda- flygfält. Flygplanet for först 7.40, så vi hade tid på oss att sitta på de dyra kaféerna. Vi landade 9.10 lokal tid i Düsseldorf. På grund av tågstrejken måste vi ta taxi till Köln. Taxiresan tog cirka 30 min. Taxina förde oss till Kölns centraltågstation. Vi satt våra väskor in i en “väskhållarmaskin” och sedan klättrade vi upp till Kölns domkyrka (Der Dom). Kyrkan är 157m högt och vi måste gå 533 trappsteg för att komma till ca 130 meters höjd. Det var +20 grader varmt, så att gå alla trappsteg gjorde att man svettades lite grann.  Där var utsikten vacker. När vi kom ner gick vi och äta till en typisk tysk restautang Früh. Vi åt goda tyska rätter (wienerschnitzel, vildsvin och grisknä). Efter det gick vi flera kilometer till en linbana som for över den kända Rehnfloden och förde oss till djurparken. I djurparken såg vi flera olika djur: noshörning, giraff, tiger, zebra, flodhäst, elefant, babian m.m. Sedan gick vi samma väg tillbaka till centraltågstationen för att träffa våra familjer. Efter att vi träffat våra familjer åkte vi hem till dem och hade middag.

WP_20141019_009WP_20141019_014

Montag

Skolan började klockan 9. Vi bor parvis i olika familjer i olika delar av Köln, så vissa hade 10 minuters resa till skolan, när andra hade en timmes resa. I skolan, eller det lilla rummet i ett höghus, hade vår tyskagrupp en tre timmars lektion med en lärare. Kvinnan ville inte att vi talade svenska med varandra, så när vi inte förstod vad hon sa var det lite svårt att föstå vad man skulle göra. Efter lektionen fick vi gå och äta. Vissa gick till McDonalds, vissa till KFC och även vissa till Vapiano… Efter lunchen gick vi igen till Kölns domkyrka, men den här gången in i själva kyrkan. Inne i kyrkan såg vi fina tavlor, stora färggranna fönster med bilder av riddare och Jesus och längst fram i kyrkan en gyllene “kista” var de sägs finnas benen av de tre heliga männen som reste till Betlehem för att se Jesubarnet. Efter rundturen i kyrkan fortsatte vi till gamla stan. Under rundturen gick vi till den kända parfymbutiken 4711. Brita berättade om vissa byggnader och efter det hade vi fritid.