Vardagen i en framåtblickande skola mitt i staden

GGs i världen

Bosnien – del 1

24 apr , 2016, 16.33 Studerande GGs

I den nätbaserade historiekurs som studerar kriget i forna Jugoslavien ingår en studieresa till Bosnien-Hercegovina och Kroatien. Just nu finns en grupp på 20 studerande på plats. Första delen av deras rapport kommer här:

22.4.2016

Vi började resan på flygfältet klockan 6 på fredag morgon. 9.25 anlände vi till Dubrovnik, Kroatien. Sedan började en 6h bussresa till Sarajevo i Bosnien, där vårt hotell var beläget. Vi stannade på lunch på en bosnisk restaurang och smakade på bosniska maträtter. De flesta av oss smakade Cevapi, en sorts bosnisk kebab, som luktade ägg, smakade fisk men borde varit kött. Under lunchen blev vi också fotograferade av en ivrig japansk man som tyckte vi var fascinerande. Väl i Sarajevo mötte vi upp vår guide Mustafa som tog oss på en rundtur i staden och berättade om olika stadsdelar, t.ex. lilla Istanbul och lilla Wien. Han visade oss även hörnet där Skotten i Sarajevo inträffade och första världskriget fick sin början. Vi fick också höra om Bosniens olika religiösa samfund och se deras heliga byggnader. Efter rundturen checkade vi in på hotellet som var beläget på en av Sarajevos många kullar, med en fantastisk vy över staden. Sedan var det dags för middag så vi begav oss ut på stan för att leta upp en restaurang som passade för alla. Efter många om och men hittade vi en restaurang med liknande meny som vid lunchen och alla var nöjda. Innan vi återvände till hotellet stannade vi på en glass som kostade 50c och sedan somnade vi alla trötta efter en lång dag.

Text: Daniela Bergholm och Madelin Kivikangas

23.4.2016

Vår dag började med morgonmål på hotellet och avfärden mot Srebrenica började kl. 9. Resan tog ca 2,5 timme och på vägen stannade vi kort för att ta bilder av den fina utsikten.  Srebrenica är en stad som blev utsatt för kriget och stora massmord där ca 8000 människor dog och flera kroppar saknas ännu. När vi kom fram till Srebrenica Memorial Center, som ligger lite utanför Srebrenica, fick vi bekanta oss med gamla fabriksbyggnader. Fabriksbyggnaderna hade sin del i kriget, då människorna sökte sig dit för att söka trygghet. Vi fick se en film om händelserna i Srebrenica och samtidigt fick vi en introduktion av platsen. Därefter fick vi gå runt omkring och bekanta oss med en utställning, som bland annat presenterade offrens berättelser i form av bilder och föremål samt de skyldigas rättegångar. Vi fick också höra en guide som varit med om händelserna berätta om sina upplevelser, vilket gav ett mycket djupare perspektiv på händelserna. Det var en mycket överväldigande upplevelse då människorna som bor i staden, guiderna och byggnaderna alla blivit påverkade av massakrerna. Hela områdets befolkning har påverkats av händelserna för att människorna antingen har påverkats direkt, har släktingar som dött eller försvunnit. Vi såg också gravstenarna och namnlistor på alla som avlidit och försvunnit. Besöket var i sin helhet en sorglig, men intressant och lärorik upplevelse. Händelserna är fortfarande aktuella då människorna här har varit med om kriget. Efter besöket åkte vi till Srebrenica och åt en bosnisk måltid.