Vardagen i en framåtblickande skola mitt i staden

Okategoriserad

Bedömningsfunderingar del 1

17 mar , 2012, 07.53 Marina Lindholm

 

För ett tag sedan diskuterade jag bedömning med några kolleger. En lärare ställde då en intressant fråga:

 ”Varför påpekas det hela tiden att man i konst- och färdighetsämnena skall sporra och uppmuntra, men framför allt se till att ingen känner sig dålig?  Varför är det mera okej att man ger en studerande en fyra eller femma i  t.ex. matematik eller biologi? Känner inte eleven sig precis lika misslyckad om han eller hon får ett dåligt vitsord i ett läsämne som om siffran kommer i ett övningsämne?

Varför får man alltid en känsla av att det i t.ex. gymnastik eller musik måste räcka om eleven bara försöker sitt bästa.  Men om resultaten och framstegen är svaga och man ger ett lågt vitsord ─ då blir man lätt beskylld för att ge eleven traumor och själsliga ärr för livet.  Varför?”

 Ja, säg det?

 

Kalender

mars 2012
M T O T F L S
« feb   apr »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Kommenteringen är stängd.