Vardagen i en framåtblickande skola mitt i staden

Okategoriserad

Lathetssyndromet

31 jan , 2012, 21.49 Cindy Sukapää

 

Föräldrar, vad tror ni att ett barn är mer intresserat av: historia eller ett spel som heter ”Temple Run”? Jag påstår att ”Temple Run” är det rätta alternativet. Ett allvarligt syndrom, som jag kallar för ”lathetssyndromet”  har uppkommit i skolor i hela Finland. Julen 2011 fick många elever till julklapp s.k smartphones och det har börjat inverka negativt på vissa elevers skolgång.

Kalla mig gammalmodig men min uppfattning är att en telefon ska vara simpel. Den används då man vill fråga om en kompis kommer på bio eller då man vill meddela pappa att man vill äta på McDonald’s idag. Men dagens teknologi har tagit telefonerna ett steg längre. Förstås kan man ännu ringa och skicka textmeddelanden,  men nu kan man också ladda ner olika typer av spel från internet och t.o.m HBL på sin splitternya 500 euros iphone! Dagens telefoner är inte längre telefoner utan miniatyr-datorer som gör människorna till apatiska, lata och associala varelser. Detta syns som sagt extra tydligt i skolorna. Istället för att lyssna på hur man får kvadratroten ur talet 13,5 väljer man att ladda ner ett nytt spel på sin iphone. Kanske man gör det för att man känner sig hopplös i matematik och vill då istället vara bra på någonting annat som t.ex. ”Temple Run”? De skyldiga känner nog igen sig.

Själv sätter jag hörlurar i öronen om jag inte orkar lyssna på läraren. Jag vet att det är en dålig vana, men jag är inte säker på att andra elever som gör så som jag, är medvetna om sitt beteende. Vår motivation för skolarbetet minskar då vi inte förstår vad det är vi egentligen går igenom. Då tänker jag att det inte spelar någon roll ifall jag lyssnar på musik eftersom jag ändå inte hänger med. Det blir en ond cirkel som är svår att komma ur.

Jag har ingen direkt lösning på hur man borde få elever att bli intresserade av allting i skolan, och det är inte ens det relevanta nu. Ingen kan tycka om allting. Man borde bara få elever att bli medvetna om, att det är de själva som väljer att gå på Facebook på timmen och därför måste de vara beredda att ta konsekvenserna, d.v.s ännu mera skoljobb och läxor.

Huh så mycket text! Jag tror jag tar en paus och spelar ”Temple Run” förrän jag fortsätter läsa. Provveckan har just börjat och det börjar bli stressigt!

Kalender

januari 2012
M T O T F L S
« Dec   feb »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

3 kommentarer

  1. Kris skriver:

    Jag anser att telefonerna inte är problemet. I dagens värld är det svårt att leva utan internetkontakt och man kan ju inte släpa en laptop överallt.
    Däremot anser jag att det är förkastligt att lärare tillåter telefoner och musikspelare på lektioner. På min tid skulle all elektronik (bortsett från grafikminiräknare) hållas kvar i väskan och inte användas på lektionstid. Problemet är alltså skolorna som inte har vett nog att förbjuda sådant på lektionstid.
    Angående eleverna, är de dumma nog att förstöra sin framtid för att få leka lite med sin telefon, så får de skylla sig själva när de blir del av den lågavlönade/arbetslösa massan.

  2. Marianne skriver:

    I vår skola skulle lärare aldrig tillåta att elever har telefoner eller musikspelare framme under lektionstid!

    • Marina Lindholm skriver:

      det tillåter nog inte lärarna i vår skola heller – ifall någon nu tror det på basen av blogginlägget. Om jag sett att någon försökra ”knapra” på sin telefon, så har nog den apparaten mycket snabbt hamnat på min kateder.Och detsamma gäller självklart musikspelare och hörlurar också! Sen är det en annan sak om någon studerande t.ex. lyckas ”gömma sig” med hörlurar i öronen längst bak i klassen. Jag tror inte någon lärare, inte heller föregående skribent, vågar påstå att det aldrig skulle kunna hända i den egna skolan eller i den egna klassen?

Kommenteringen är stängd.