GGs har nu tagit i bruk lärverkstäder, vilka går ut på att man har två ämnen som är kopplade tillsammans och alltid går under två lektioner i rad på läsordningen. Meningen är att läraren i början av veckan går igenom det som ska behandlas. Sedan får man uppgifter som behandlar ämnet och så ska man arbeta med dem resten av veckan och uppgifterna ska lämnas in till nästa gång, då läraren börjar med en ny sak. Meningen är att man kan få jobba på lektionerna på någondera uppgiften en längre tid, vilket passar bra om man skriver en essä eller textkompetens.
Eleverna tvingas ta mycket ansvar och se till att man gör uppgifterna och lämnar in dem i tid. Det fungerar bra för dem som lär sig genom att själv läsa igenom. Elever som hellre lyssnar och repeterar genom att läsa tvingas att utveckla ett helt nytt sätt att läsa till provet.
En elev på tvåan berättade lite om att arbeta på läroverkstäderna. Hon tycker att det är “chill” och bara man gör de givna uppgifterna så kan man ta det lite lugnt en stund. Men det är något som hon grubblar över, hon har ingen aning om hon gjort rätt.