Vardagen i en framåtblickande skola mitt i staden

Okategoriserad

Lapplandskurs dag 2 och 3

16 sep , 2012, 16.20 Monica Granholm

Väckning ca kl. 08:00 båda dagarna och efter det hade man en timme tid på sig att äta morgonmål och packa vägkost för dagen. Man kollade vädret och klädde sig enligt detta, men i Lappland kan det lätt börja regna så det gällde att alltid ha regnkläderna nära.

Dag 2 åkte vi med bussen först ca 20 minuter till ett naturcenter där vi tittade på två kortfilmer och en utställning om Lappland. Sen delades gruppen i två och vandringen började!

Från naturcentret började vi följa en färdig stig upp mot fjället Kellostapuli, men stigen avtog snabbt till plankor eftersom terrängen blev våtare. Vi lärde oss använda karta och kompass, så det var alltid en kartläsare som gick först. Efter en stund var det bara brant uppförsbacke och bara stenåker överallt! Väl uppe så tog vi paus, och sen började färden neråt på andra sidan fjället. Det var jobbigt att gå till en början för stenarna vi steg på ville följa med fötterna neråt så man höll på att falla hela tiden! När vi till sist kom ner så åt vi lunch som bestod av de smörgåsar vi brett åt oss på morgonen och annat smått och gott som vi orkat bära med oss. Sen fortsatte färden…uppför en otroligt brant V-dal som också den var som en stenåker fast brant! Den ledde oss upp på fjället Kesänki. Vid det skedet att alla hade kommit upp, hade de snabba i gruppen redan gått vidare, åt helt fel håll, men alla hittade som tur hem till sist!

Sen blev det middag i stenastugorna, efter det bastu och om man vågade så ett dopp i deras källa som var typ 4 grader varm. Uppfriskande var känslan efter doppet, och det gjorde gott för alla sjuka axlar och fötter att få en köldchock och sen in i varma bastun igen.

På kvällen blev det kortspel och annat roligt före man gick till sängs!

Dag 3 var ganska liknande, förutom att vi vandrade på andra ställen, och paddlade kanot. Vissa av de ivriga fiskekillarna råkade stjälpa kanoten, dock i strandvattnet, men ganska kallt blev det nog ganska snabbt för dem!
Vi lagade också vår lunch på trangiorna som vi släpat med ut i skogen, och all mat smakar förvånansvärt gott efter att man rört på sig hela dagen!

Lika tur med vädret hade vi inte denna dag, och det duggregnade en hel del när vi höll på att paddla, men så farligt var det inte eftersom man var förberedd på att det kan regna i Lappland.

När vi kom hem så var det middag och bastu som gällde, och efter det så var det bara att börja förbereda sig inför den långa vandringen!