Många är redan medvetna om att det så småningom tas i bruk en ny läroplan, som betyder en hel del ändringar i kurserna och deras innehåll. Ett kapitel hoppar från en kurs till annan, och en del nuvarande oblikatoriska kurser blir fördjupade. Det är jag och några andra som redan nu vet att vi avlägger gymnasiestudierna på en längre tid än de andra i vår årskurs av orsaker och andra, och en del som nästa år åker på ett utbytesår. Den nya läroplanen är något nytt och spännande, men blir rätt så utmanande för oss som blir studenter på våren 2019.
På hösten 2019 borde studentexamen i varje ämne ha digitaliserats, och utgå från den nya läroplanen. Men hur är det då med oss som egentligen har gått enligt den gamla läroplanen, och nu skall skriva studentexamen enligt den nya? Vad jag har uppfattat, ändras inte innehållet i sig så väldigt mycket i de flesta ämnen, men en ändring i någon mån kommer i varje fall att ske. Här har man en betydlig fördel, ifall man redan har ens en liten aning om i vilka ämnen man vill avlägga sina studentexamen, eftersom man då kan ta dessa ämnen i sin läsordning först till nästa år, och läsa dem enligt den nya läroplanen. Jag till exempel, börjar bland annat kemin och biologin först nästa år.
Imorgon är det dags för kursmässan, där vi elever får ytterligare info om kursval inför det kommande läsåret samt de fördjupade kurserna och deras innehåll. Vi som ligger i läroplansskiftet, har blivit väl märkta, och kommer att få mera personlig handledning då det kommer till våra kursval.
Att hamna mellan dessa två läroplaner, var kanske inte det mest ideala stället att hamna på. Men med stöd och hjälp från skolans sida, kommer det nog att bli riktigt bra, trots att det hela systemet ännu är väldigt nytt och obekant för en stor del. Sist och slutligen är det ändå någon som hamnar i kanske lite knepigare situationer, men lite utmaning skadar ingen.