Vardagen i en framåtblickande skola mitt i staden

Okategoriserad

Mt Longonot

14 jan , 2016, 22.26 Studerande GGs

En av de fysiskt tuffare dagarna åkte vi från Nairobi, där vi stannat en natt, till vulkanen Longonot för att kliva upp för den. Longonot är en stratovulkan, vilket innebär att vulkanen är hög för att lavan är trögflytande. En stratovulkan kännetecknas också av olika lager av lava, vulkanisk aska och annat material som utlöses vid vulkanutbrott. Detta kunde vi tydligt se då vi besteg vulkanen. Högsta punkten på vulkanen ligger 2780 m.ö.h.

uppe

Vulkanen ligger i Great Rift Valley nära Naivashasjön. The Great Rift Valley, alltså Östafrikanska gravsänkan, är en spricka i afrikanska litosfärplattan. Sprickan beror på att den afrikanska och den arabiska plattan rör sig ifrån varandra. I framtiden kommer gravsänkan att fyllas med vatten och en ny kontinentalplatta, somaliska plattan, kommer att uppstå. Gravsänkans bredd varierar mellan 30 och 100 km och den ser ut som en oändlig dal.

20160112_121724_Pano-01

Namnet Longonot är swahili och betyder “berget med många dalar”. Uppifrån vulkanen såg vi de vackra gröna dalarna och förstod genast varför vulkanen fått just det namnet. På de nedre sluttningarna fick vi syn på flera giraffer och zebror på nära håll. Eftersom området är en nationalpark är området skyddat och djuren trivs bra på området.

nättidjur

Efter att vi klättrat upp för vulkanens sluttning, hade vi ännu en över 7 kilometers vandring runt kratern. Vandringen var tung och på några branta ställen måste vi ta hjälp av händerna för att komma uppåt. Stigen vi gick på var också full med lätta vulkaniska småstenar som gjorde klättrandet ännu svårare, men den vackra utsikten gjorde det värt besväret. Vi hade också tur med vädret och behövde inte gå i stekande sol, utan molnen gjorde vädret lite svalare. Trots det brände sig många av oss när solkrämen stannade kvar i väskan.

Några hade också hittat en svart smal mask och lyft upp den på en pinne för att se vad det egentligen var. Masken visade sig senare vara Afrikas giftigaste orm, en svart mamba, och ett bett av ormen skulle ha kunnat leda till förlamning och död utan omedelbar behandling.

IMAG3484

Efter den flera timmars långa vandringen på vulkanen åkte vi till vårt nästa övernattningsställe vid Naivashasjön, där vi stannade i två nätter. Stället var speciellt eftersom flera vilda djur brukade gå förbi på bakgården, som giraffer, zebror och flodhästar. Som tur hade vi en vakt som såg till att de stora, farliga flodhästarna inte kom alltför nära.