Vardagen i en framåtblickande skola mitt i staden

GGs-kalendern 2015

Lucka 4: Livsåskådning via dator

4 Dec , 2015, 05.16 Studerande GGs

 

I högstadiet hängde jag med på den “vanliga” religionsundervisningen, men när jag började gymnasiet för över ett år sedan valde jag livsåskådning i stället. Religionen på högstadiet var ganska allmänbildande och handlade mycket om skriftskolan, kyrkohistoria och om olika religioner. Jämfört med religionen har jag upplevt livsåskådningen mer ifrågasättande, filosofisk och tankeväckande eftersom frågor som till exempel vem är jag? vad tror jag på? och vad är rätt och fel? behandlas.

 

Själv tycker jag att utföra kurser via GNet har varit jobbigt eftersom ensamstudier är inte precis min grej. Det kan också hända att det kändes jobbigt i början med livsåskådningskursen på grund av att vi använde oss av programmet Fronter, som jag inte var det minsta bekant med. Uppgifterna var ibland knepiga, men som tur fick jag alltid hjälp av lärarna i skolan vid behov.

 

Även om det ibland var svårt tycker jag att man skall ta GNet som en ny upplevelse som man kan lära sig av. I studier efter gymnasiet kommer ansvaret ligga för det mesta på en själv och samtliga kurser kan vara på distans, så det är bra att vara beredd och veta vad det handlar om. I och för sig påminner GNet om att tentera en kurs, man har vissa deadlines, det är ganska fritt, men till skillnad från att tentera en kurs så har man inget prov.

 

Som ämne tycker jag att livsåskådning är nyttigt för alla eftersom det ju egentligen handlar om hur man ser världen och om självkännedom. Det är bra att fundera på sådana frågor så vet man var man själv ligger.

 

Anni Holmberg

 

Varje dag från första till tjugotredje december publicerar GGs-bloggen ett inlägg med anknytning till ett ämne som undervisas i skolan. Dagens ämne är livsåskådning. Skribenten Anni genomförde en kurs i livsåskådning som distanskurs via gymnasienätverket GNet. 

Kommenteringen är stängd.