Som en person som aldrig var speciellt intresserad av biologi i högstadiet, tyckte jag det var intressant att komma på den första biologilektionen i GGs, då Evi sade att vi skulle pröva på ett annorlunda sätt att studera biologi.
Vår biologiundervisning delades in i tre delar. Den första delen gick ut på självständiga studier som vi fick göra när vi ville (Evi sa förstås att det lönar sig att arbeta på lektionerna, men vi skulle ha fått göra dem fast hemma om vi velat). Vi fick en deadline, fyra kapitel vi skulle göra uppgifter till och massvis av olika filmklipp vi skulle se och texter vi skulle läsa. Enda regeln var att man måste göra minst två uppgifter per kapitel. Jag gillade undervisningssättet och när deadline kom, och vi skulle ha prov (som vi fick en vecka på oss att göra!) tyckte jag att jag kunde materialet.
Den andra delen av biologilektionerna gick ut på ”normal undervisning”. Detta betydde att Evi förklarade för oss om evolution och vi gjorde en del uppgifter och spelade ett kaninspel. Även om undervisningen i praktiken gick ut på att Evi förklarade och vi lyssnade, var det ändå intressant. I slutet av denna del hade vi ett elektroniskt prov på studentexamensnämndens system abitti. Vi fick också rösta på vilkendera undervisningssätt vi ville fortsätta med, och rösterna för den ”normala undervisningen” vann.
Detta betydde alltså att den tredje delen av undervisningen gick som andra delen. Vi hade ändå ett intressant kursprov i slutet av kursen. Första planen var att vi skulle åka till Naturhistoriska museet i Helsingfors, men tyvärr skulle de ha en ny utställning kommande vecka, och stängde därför tidigare. I stället hade vi prov i små grupper i skolan.
Biologilektionerna i GGs var en positivt annorlunda och motiverande erfarenhet.
Varje dag från första till tjugotredje december publicerar GGs-bloggen ett inlägg med anknytning till ett ämne som undervisas i skolan. Dagens ämne är biologi.